Kluczem do zwiększenia sprzedaży towarów lub usług w Internecie i pozyskania nowych klientów jest z jednej strony precyzyjne zdefiniowanie ich oczekiwań, z drugiej zaś poznanie ich opinii o różnorakich elementach naszego biznesu. Jednym z licznych narzędzi, przy pomocy których istnieje możliwość zebrania takich informacji jest oprogramowanie do ankiet online.
O ankietowaniu użytkowników
Wykorzystanie oprogramowania tego typu (często określanego jako aplikacja CAWI, ze względu na metodę, z jakiej korzysta) opiera się w dużej mierze na podsyłaniu naszym klientom ankiet zawierających pytania o poziom zadowolenia z przeprowadzonej transakcji, kontaktu z obsługą czy terminowości dostawy. Otrzymywane w ten sposób informacje są nieocenione dla prowadzenia biznesu, ponieważ pochodzą od dokładnie tych samych osób, dla jakich pragniemy udoskonalić naszą ofertę.
Nie bez znaczenia pozostaje także możliwość wyraźnego zmniejszenia odsetku klientów skrajnie niezadowolonych, którzy w największym stopniu mogą zagrozić wizerunkowi naszego biznesu, publikując w Internecie nieprzychylne opinie, czy aktywnie odradzając skorzystanie z naszych usług swoim znajomym.
Kto może skorzystać z ankiet online?
Oferta rozwiązań związanych z aplikacjami CAWI adresowana jest do różnego typu odbiorców. Z korzyści, jakie płyną z zastosowania tego rodzaju oprogramowania mogą skorzystać zarówno właściciele wielkich internetowych biznesów (takich jak rozbudowane sklepy o znacznym obrocie), jak i osoby stojące za znacznie mniejszymi przedsięwzięciami. Do tej drugiej grupy jesteśmy w stanie zaliczyć na przykład organizatorów szkoleń, którzy pragną uzyskać określony feedback od swoich uczestników.
Należy pamiętać, iż oprogramowanie do ankiet online oferowane jest w bardzo różnych konfiguracjach – począwszy od najprostszych produktów, pozbawionych jakichkolwiek zaawansowanych funkcji, aż po złożone rozwiązania, przygotowane z myślą o największych przedsiębiorstwach i zdolne do precyzyjnego dostosowania się do ich potrzeb.
Korzyści związane z ankietowaniem klientów
Jedną z głównych korzyści płynących z uzyskania odzewu od klientów na temat satysfakcji ze świadczonych przez nas usług, jest możliwość łatwego odkrycia obszarów, które powinniśmy ulepszyć. Słabym punktem naszego biznesu może być na przykład utrudniony kontakt z obsługą klienta czy wydłużony czas dostawy niektórych sprzedawanych przedmiotów. Co więcej, z punktu widzenia właściciela przedsiębiorstwa bardzo często nie jesteśmy w stanie odkryć tego rodzaju wad i dopiero wyniki ankiet są w stanie nam uświadomić ich obecność.
Odsetek wypełnionych ankiet
Pomimo wszystkich wspomnianych wyżej zalet, ankiety online od zawsze borykają się z pewnego rodzaju problemem. Niekiedy trudno jest bowiem skłonić naszych użytkowników do ich wypełnienia. Aby zwiększyć ilość wypełnionych kwestionariuszy (i zarazem pozyskanych o klientach informacji), powinniśmy zadbać o kilka istotnych elementów.
Po pierwsze, należy skorzystać z takiego oprogramowania do ankiet online, które umożliwia tworzenie kwestionariuszy o atrakcyjnym, nowoczesnym wyglądzie. Ilość pytań w nich zawartych nie może również być zbyt duża – inaczej zniechęcimy użytkowników, jeszcze zanim odpowiedzą oni na wszystkie z nich.
Jeśli posiadamy techniczną możliwość wdrożenia takiego rozwiązania, warto rozważyć zaoferowanie naszym klientom jakichś korzyści za poprawne wypełnienie ankiety. Może to być na przykład drobny rabat przy następnym zakupie w naszym sklepie.
Jakie oprogramowanie wybrać?
Naturalnym kryterium wyboru oprogramowania CAWI powinno być jego dopasowanie do naszych oczekiwań. Trudno więc wskazać pojedynczą aplikację, która okazałaby się odpowiednia w każdym przypadku. W razie potrzeby warto wystosować zapytania do kilku firm oferujących tego rodzaju rozwiązania i samodzielnie porównać ich propozycje.
Comments are disabled