Badania pokazują, że zarówno polski, jak i światowy rynek słodyczy, rozwijają się w stabilnym tempie, nie dziwi więc, że coraz więcej przedsiębiorstw chce zająć jego część. Przed wejściem na rynek warto jednak dokładnie go zbadać, aby dowiedzieć się, jakie preferencje mają polscy konsumenci i jakie produkty kupują najczęściej. Można to zrobić dzięki badaniu marketingowemu słodyczy.
Tabliczka czekolady mlecznej wciąż na czele
Z badania marketingowego słodyczy zrealizowanego przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat® dla jednego z producentów okazało się, że Polacy wciąż najchętniej sięgają po słodkości na bazie czekolady. Największą popularnością cieszy się mleczna tabliczka czekolady, przy czym istotna jest również tendencja wzrostowa jeśli chodzi o sprzedaż gorzkiej. Wpływ na to mogą mieć m.in. kwestie zdrowotne, bowiem czekolada gorzka uznawana jest za bardziej wartościową pod względem zawartości mikroelementów.
Ocena potencjału rynku
Kolejną interesującą informacją płynącą z badania marketingowego słodyczy jest to, jaka jest rzeczywista wartość rynku oraz w które segmenty warto inwestować. O ile sprzedaż produktów na bazie czekolady wydaje się być najlepszym pomysłem ze względu na wielkość rynku, to na kwestię tę warto spojrzeć szerzej. Może się bowiem okazać, że dzięki znalezieniu niszy firma szybko zyska miano lidera w danej grupie produktowej i będzie notować zwiększające się zyski w miarę jego rozwoju.
Poznać opinie klientów
Dobrze przeprowadzone badanie marketingowe słodyczy daje jednak odpowiedzi również na szereg innych pytań takich jak:
- jaki jest wizerunek marki na tle jej najbliższych konkurentów,
- jakie preferencje zakupowe ma grupa docelowa,
- jakie cechy produktu są najważniejsze dla klientów,
- jaką cenę konsumenci są w stanie zapłacić za dany produkt.
Na podstawie tak wartościowych informacji firma może podjąć szereg działań, w tym zdecydować się choćby na rebranding (jeśli kreowany wizerunek odbiega od pożądanego), zmienić komunikaty sprzedażowo-marketingowe lub obrać długoterminową strategię rozwoju.
Jak przeprowadzić badanie marketingowe słodyczy?
Realizacją badań marketingowych słodyczy oraz innych produktów zajmują się zewnętrzne jednostki takie jak Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat®. Firma ta posiada własną platformę do realizacji badań CAWI, dzięki czemu ankiety wędrują do dokładnie sprofilowanej grupy osób.
W bazie firmy Biostat® jest to ponad 150 tys. osób, dzięki czemu firma zlecająca może być pewna, że kwestionariusz trafi do odpowiedniej grupy osób i dostarczy szeregu wiarygodnych informacji.
Technika CAWI nie jest jednak jedyną, która może być przydatna przy przeprowadzaniu badań marketingowych słodyczy. Wielu interesujących informacji mogą dostarczyć również badania fokusowe czy Indywidualne wywiady pogłębione, przy czym przeprowadza się je na mniejszej grupie osób.
Jak doskonale widać rynek słodyczy w Polsce rozrasta się, firmy powinny jednak nieustannie badać preferencje klientów, by opracowywać dla nich najlepsze produkty oraz najefektywniejsze komunikaty sprzedażowe. Pomagają w tym m.in. odpowiednio przygotowane badania marketingowe słodyczy.
Comments are disabled