Firma – statystyka – marketing
W dzisiejszym świecie informacji i nowych mediów znajomość zupełnych podstaw statystyki wydaje się być umiejętnością równie użyteczną jak czytanie i pisanie. Trudno się dziwić, skoro większość działań opieramy o dane liczbowe. Dzięki temu jesteśmy w stanie przetwarzać informacje znacznie szybciej i w sposób, który rzeczywiście nam coś powie o świecie. Ciężko wyobrazić sobie dobrze prosperującą firmę, która nie wspomaga się od czasu do czasu zlecając badania i analizy statystyczne. Zdarza się, że prowadzimy je o własnych siłach, jednak często brakuje czasu i specjalistycznych kompetencji aby przeprowadzić rzetelną analizę. W tym przypadku warto zdać się na zewnętrzną profesjonalną firmę, której pracownicy zaprojektują i przeprowadzą takie badanie zgodnie z najwyższymi standardami jakości i rzetelności. Analiza statystyczna może nas znacząco wesprzeć w kwestiach związanych z marketingiem.
Ewaluacje
Badania ewaluacyjne dajną nam możliwości analizowania różnorodnych projektów, których podejmujemy się w naszym przedsiębiorstwie. Na każdy etapie działań możemy ocenić ich zasadność, potencjalny wpływ, rozmiar zmian, które realnie zaszły. Wstępnie przeprowadzone badania dają nam możliwość wyboru odpowiedniej strategii oraz uniknięcia wielu błędnych założeń, które mogłyby się później negatywnie odbić na naszych wynikach. Analiza przeprowadzona w połowie realizacji pozwoli na jednoczesne rozpoznanie zmian i otworzy nam furtkę do ewentualnych poprawek, zaś końcowa ewaluacja realnie oceni trafność i poziom realizacji założeń pierwotnego projektu. Z takimi danymi wszystkie przyszłe działania, niezależnie od tego czy będą związane z marketingiem, strategią rozwoju czy wdrożeniami, będą miały realne szanse usprawnienia finalnego produktu. Badania ewaluacyjne można traktować jako rodzaj wewnętrznego wsparcia firmy: dzięki spojrzeniu z zewnątrz mogą doprowadzić do wniosków, których zwykła samoocena zespołu nie byłaby w stanie sformułować.
Badania opinii
Kolejnym wsparciem dla przedsiębiorców, szczególnie w kwestiach doboru odpowiedniej strategii marketingowej, są badania opinii, satysfakcji i nawyków. Aby móc mówić o produkcie odpowiadającym potrzebom i wymaganiom klientów nie wystarczy zapytać kilku pracowników czy znajomych. Realną wiedzę dają dopiero takie ilości danych, które odpowiadają przekrojowi naszego społeczeństwa albo zróżnicowaniu zakładanego targetu. Trudno oczekiwać od nas żebyśmy wszyscy stali się nagle specjalistami i potrafili odpowiednio gromadzić, przetwarzać i analizować dane statystyczne. Badania tego typu powinni więc prowadzić dla nas specjaliści, których działania pozwolą nam na rzecz niemożliwą, czyli poznanie opinii kilkudziesięciu czy kilkuset tysięcy ludzi naraz. Z taką wiedzą dotyczącą ich preferencji, wymagań i potrzeb, jesteśmy w stanie przygotować produkt, który trafiając na rynek spełni oczekiwania odbiorców i nie odejdzie w zapomnienie po kilku miesiącach. Ciekawe jest to, że same badania opinii mogą stać się swego rodzaju wstępną kampanią marketingową.
Współpraca wedle potrzeb
Niezależnie od rodzaju analiz, na jakie się zdecydujemy, przede wszystkim istotna jest zawsze współpraca między nami a instytucją badawczą, którą zwróci naszą uwagę. Podczas konsultacji musimy postarać się wspólnie wypracować pełne porozumienie, aby finalnie uzyskać efekt odpowiadający naszym potrzebom i wymaganiom. Każda firma jest indywidualnym projektem i jako taka wymaga spersonalizowanego podejścia. Na szczęście możemy na to liczyć w wielu rzetelnych firmach badawczych – bo i kto lepiej od nich miałby wiedzieć, że najważniejsza jest satysfakcja kilenta?
Comments are disabled